Sök:

Sökresultat:

8727 Uppsatser om Tvćvägs-symmetrisk kommunikation - Sida 1 av 582

Handelsresandeproblemet : Metoder för asymmetriska grafer

I denna uppsats beskriver vi tre metoder för att lösa eller approximera en lösning till det asymmetriska handelsresandeproblemet. Vi försöker ta reda pÄ huruvida det Àr en god ide att transformera en asymmetrisk instans till en symmetrisk instans av handelsresande problemet i relation till att lösa problemet med andra metoder. InnehÄllet uppsatsen Àr i huvudsak baserat pa tidigare forskning. Som slutsats konstaterar vi att det Àr svÄrt att veriera huruvida det finns nÄgra fördelar i medelfallet med att transformera en asymmetrisk instans till en symmetrisk instans. Dock uppmanar vi forskningsvÀrlden att fortsÀtta forska i denna riktning inom datalogin..

Uses, Gratifications and Understandings : En studie av hur privata anvÀndare och modeföretag förhÄller sig till varandra pÄ Instagram

Internet och sociala medier har radikalt förÀndrat förutsÀttningarna för hur mÀnniskor konsumerar medier och kommunicerar med sÄvÀl varandra som företag och organisationer (Carlsson, 2011; Karlsson, 2013:265; Wadenström, 2001). Sociala mediers hastiga framvÀxt vÀcker frÄgor om hur och varför mÀnniskor anvÀnder dessa. NÀr företag inte lÀngre kan skilja sig ur mÀngden med traditionell envÀgskommunikation (reklam) för att vinna konsumenternas uppmÀrksamhet satsar allt fler pÄ att bygga goda, lÄngsiktiga relationer. Sociala medier Àr i det avseendet ett kostnadseffektivt verktyg som nyttjas av allt fler i allt större utstrÀckning. Denna kvalitativa studie syftar till att undersöka vilka tillfredsstÀllelser anvÀndare erhÄller frÄn Instagram samt vilka förstÄelser och kunskaper modeföretag har av desamma, och hur dessa faktorer samspelar och kommer till uttryck i egenskap symmetrisk kontra asymmetrisk kommunikation. Studien innehar en sociologisk ansats med avstamp i bl.a.

Symmetrisk Lupoid Onychodystrofi hos hund : en journalstudie samt analys av antinukleÀra antikroppar, ANA

Symmetrisk Lupoid onychodystrofi, SLO, beskrevs för första gÄngen pÄ mitten av 90-talet. Sjukdomen karaktÀriseras av att alla klor avlossas inom en kort tidsperiod utan att andra samtidiga systemiska fynd ses. Den bakomliggandeorsaken till sjukdomen Àr Ànnu inte kÀnd, men eftersom liknande histologiska fynd som vid systemisk lupus erythematosus, SLE och kutan lupus erythematosus, LE, kan identifieras har en autoimmun bakgrund misstÀnkts.Hörnstenen i SLE-diagnostiken Àr ANA-test, för att pÄvisa cirkulerande antinukleÀra antikroppar. I enstaka studier har man tidigare hos vissa hundar med SLO kunnat pÄvisa ANA.Syftet med den hÀr studien har varit att göra ANA-test pÄ hundar med symmetrisk kloavlossning och SLO, samt att genom journalstudier beskriva hur sjukdomen ser ut i Sverige idag.Hundar provtagna och testade för ANA Àr sju bearded collies, fem riesenschnauzer, tre Rhodesian ridgeback och en toypudel samt tolv kontrollhundar av raserna bearded collie, riesenschnauzer och Rhodesian ridgeback. Samtliga hundar var negativa för ANA.

Är den finansiella krisen 2008-2009 symmetrisk för de 27 EU-lĂ€nderna?

Studien utgÄr frÄn de största sektorerna i industrin för 27 EU-lÀnder. Dessa Àr tillverkningsindustri, byggindustrisektorn, den finansiella sektorn..

Kommunikation i allmÀnhetens tjÀnst : En kvalitativ studie av Sveriges Radios externa kommunikation

Denna fallstudie syftar till att undersöka hur Sveriges Radio i egenskap av public serviceföretag kommunicerar externt. Vi finner det intressant att undersöka hur en offentlig medieorganisation, utanför den kommersiella marknaden, arbetar med sin externa kommunikation. Genom en kombination av kvalitativa metoder och teori rörande strategisk kommunikation, varumÀrke, publika relationer samt sociala medier, berörs studiens fyra frÄgestÀllningar: Vad har Sveriges Radio för kommunikationsmÄl? Vilka strategier gÄr att urskilja i Sveriges Radios kommunikativa arbete? Hur anvÀnder Sveriges Radio sociala medier i sin kommunikation? PÄ vilket sÀtt pÄverkar public service-ideologin Sveriges Radios externa kommunikation? Mer specifikt undersöks hur Sveriges Radio bygger och upprÀtthÄller relationer till publiken samt kommunicerar sitt varumÀrke, bland annat genom sociala medier.Studien bygger pÄ kvalitativa intervjuer med representanter frÄn Sveriges Radio, samt en retorisk analys av material frÄn SR:s officiella sociala medier. Resultatet visar att Sveriges Radio har implicita kommunikationsmÄl som Àr en del av verksamhetsmÄlen.

LÀgg mÀrke till varumÀrket : En kvantitativ undersökning kring hur varumÀrket Hollister jobbar med kommunikation för att stÀrka sitt varumÀrke.

The purpose of the case study is to research whether the brand Hollister can establish themselves to their target audience working with communication. To achieve the goal with the study, the following theories has been applied: brand building, visual communication, two-way symmetrical communication and communication channels. The study was conducted by a quantitative online questionnaire survey. The online survey was aimed at teenagers aged 15-18 years old living in TÀby or UmeÄ where one question was "What difference can be discerned between TÀby, where there is a shop, and UmeÄ where there is no shop". The material was collected during a period of eight days between december 11th to december 19th 2013.

Riksdagspartiernas kommunikation pÄ Facebook - En studie om partiernas politiska kommunikation pÄ Facebook utifrÄn ett public relations-perspektiv

Titel: Riksdagspartiernas kommunikation pÄ Facebook.Författare: Kristin Claréus WÀstlund, Jakob SÀw, Klara SchÄltz Bodinson.Handledare: Nicklas HÄkansson.Kurs: Examensarbete i Media- och kommunikationsvetenskap, Institutionen för journalistikoch kommunikation, Göteborgs Universitet.Termin: Höstterminen 2014.Syfte: Syftet med studien Àr att systematiskt analysera hur de politiska partierna kommunicerar pÄ Facebook.Sidantal: 53Metod: Kvantitativ innehÄllsanalys.Material: Studien undersöker riksdagspartiernas publicerade inlÀgg pÄ Facebook under de tre sista veckorna innan riksdagsvalet Är 2014.Huvudresultat: Studiens resultat visar att kanalen Facebooks anvÀndning för politisk kommunikation Àr under utveckling. Medan samtliga svenska riksdagspartier Àr aktiva pÄ kanalen sÄ differentierar sig sÀttet det faktiska bruket. De mest frekventa publiceringarna innehÄller text ihop med bild eller video och framförallt syftar de till att sakpolitiskt informeraeller kampanjuppdatera. Vidare konstateras att Facebook anvÀnds fristÄende frÄn de traditionella massmedierna och vid lÀnkning sker det framförallt till andra sociala medier.Kanalen nyttjas flitigast bland de mindre partierna exempelvis Miljöpartier och Folkpartiet men nÀr det kommer till att anvÀnda kanalens interaktiva funktioner för relationsarbete sÀrskiljer sig partierna. DÄ gÄr det istÀllet att se att de bland somliga partier finns en strÀvan att interagera med sina publiker medan samspelet helt exkluderas hos andra.

NÀr mÄlet helgar mediet : En kvalitativ fallstudie av dold viral PR

Surveys show that consumers tend to avoid traditional marketing channels, leading the practitioners to use earned media channels through public relations (PR). This has also led to the use of covert PR. To understand the use of this communications method, the purpose of this thesis is to study campaigns, which have gained transmission in social media, by investigating how practitioners of three different campaigns motivate the choice to use covert PR.The study is based on a hermeneutic methodology and has an abductive approach. It is carried out by semi-structured elite interviews with six contributors of three different campaigns, using covert PR. The primary data consists of the empery of the interviews, while the secondary data consists of a theoretical framework of excellence in public relations, the PR practice and viral messages.The result of the study indicates the point of view that covert PR has given the campaigns a wider reach.

Intressentdialog - exempel frÄn ett skogsbolags lokala relationsskapande

Syftet Àr att undersöka hur ett företag, Sveaskog, arbetar med intressentdialog i praktiken - i vilka former och med vilka syften detta kan ske. Genom att studera företagets lokala dialogmöten önskar vi skapa fördjupad förstÄelse för dialogfenomenet ur sÀndar- och mottagarperspektiv.Följande frÄgor stÀlls:- Vilka Àr motiven hos företaget respektive intressenterna att delta i dialogen?- Vad karaktÀriserar dialogsituationen och vilka svÄrigheter kan formen innebÀra?- Hur kan mötena beskrivas i termer av symmetri/asymmetri?I undersökningen anvÀnds kvalitativ metod i form av halvstrukturerade samtalsintervjuer. Intervjuer har gjorts med sju av Sveaskogs anstÀllda samt sammanlagt nio inbjudna mötesdeltagare frÄn ett urval möten.Studien visar att dialogen Àr ett vÀrdefullt verktyg för relationsskapande, omvÀrldsbevakning och ökad förstÄelse - för bÄde sÀndare och mottagare - Àven om idealet om symmetrisk tvÄvÀgskommunikation och reell dialog förblir avlÀgsna. Ett antal fördelar och svÄrigheter med dialogformen har identifierats.

Implementation av PKI-baserad Single Sign On för Web Services

Idag gÄr utvecklingen mot alltmer distribuerade IT-system dÀr en grupp datorer kommunicerar med varandra. Detta gÀller för sökmotorer, berÀkningsintensiva miljöer och Àven för den svenska försvarsmaktens ledningssystem.För att systemen ska kunna kommunicera sÄ flexibelt som möjligt vill man ofta att kommunikationen ska ske enligt standardiserade protokoll vilka Àr oberoende av datorplattform, programmeringssprÄk och transportprotokoll. Ett koncept som kan anvÀndas för denna sorts kommunikation Àr Web Services vilket Àr ett koncept dÀr meddelanden skickas XML-formaterade över valfritt kommunikationsprotokoll.För att möjliggöra utbyte av kÀnsligt data som inte fÄr nÄs av obehöriga mÄste kommunikationen stöttas av ett flertal viktiga sÀkerhetsfunktioner. En av dessa funktioner Àr anvÀndarautentisering vilket innebÀr att anvÀndarens identitet kan verifieras.För att möjliggöra anvÀndarautentisering kan digitala certifikat och asymmetriska kryptooperationer anvÀndas, denna typ av operationer Àr prestandakrÀvande varför ?Single Sign On? efterstrÀvas.

Friluftsliv i ett fo?ra?ndrat kommunikationslandskap : En kvalitativ underso?kning kring hur ny mediekonsumtion pa?verkar Umea? kommuns kommunikation

The aim of this study is to examine which communication channels and communication strategies Umea? municipality could use for information concerning outdoor recreation. To achieve this aim the following theories and views have been applied: social communication, communication strategies, two-way symmetrical communication, social media and uses and gratifications. The study was conducted through four focus group interviews and one informant interview. The focus groups consisted of four groups of outdoor enthusiasts in Umea? municipality: outdoor interested students, organized outdoor enthusiasts, active families and active seniors.

Kort livsmedelskedja : faktorer som sÀkerhetsstÀller livsmedelskvalitet i en kort livsmedelskedja

Livsmedelsindustrin har förÀndrats under de senaste decennierna. En gradvis globalisering av livsmedelsmarknaden har bidragit till förÀndringar i hela livsmedelskedjan. Flera sjukdomar hÀnförda till livsmedel har rapporterats i media de senaste Ären. Som en följd av detta ifrÄgasÀtter fler konsumenter leverantörskedjans distributionsmetoder. Det har Àven lett till en ökad efterfrÄga pÄ nÀrproducerade livsmedel.

Pedagogers bemötande av flickor respektive pojkar

Detta examensarbete handlar om hur nÄgra förskollÀrare bemöter flickor respektive pojkar pÄ en förskola i SkÄne, genom ett genusperspektiv. Syftet Àr att visa hur förskollÀrarna pÄ denna förskola tÀnker och agerar nÀr det gÀller kommunikation, relation samt tillsÀgelser gentemot flickor samt pojkar. Undersökningens frÄgestÀllningar Àr följande: Hur bemöts flickor? Hur bemöts pojkar? Görs det nÄgra skillnader? Hur? För att besvara dessa frÄgor, har jag anvÀnt mig av observationer vid ett antal tillfÀllen samt nÄgra intervjuer. Den teoretiska delen vilar pÄ litteratur om genushistoria, genus i förskolan samt relationskompetens.

Marknadsföring pÄ sociala medier : En kvalitativ och kvantitativ fallstudie om tvÄ svenska livsmedelsföretags kommunikation pÄ Facebook

Syfte och frÄgestÀllningar: Syftet Àr att belysa hur ICA och Lidl kommunicerar och marknadsför sig via Facebook, samt att se huruvida de Àven anvÀnder det för att skapa mer symmetriska band med sin publik. FrÄgestÀllningar berör vilka mönster som finns i kommunikationen och hur interaktionerna mellan företagen och de som kommenterade ser ut. Metod och teori: En kvantitativ innehÄllsanalys och en kvalitativ textanalys har anvÀnds i uppsatsen. Materialet bestÄr av Facebook-inlÀgg frÄn respektive företag, samt tillhörande kommentarer. Dessa har analyserats med hjÀlp av teorier inom kommunikation, marknadsföring, retorik samt tidigare forskning kring inlÀgg företag lÀgger upp pÄ Facebook och hur det pÄverkar lÀsarens beteende.

Marknadsföring pÄ sociala medier : En kvalitativ och kvantitativ fallstudie om tvÄ svenska livsmedelsföretags kommunikation pÄ Facebook

Syfte och frÄgestÀllningar: Syftet Àr att belysa hur ICA och Lidl kommunicerar och marknadsför sig via Facebook, samt att se huruvida de Àven anvÀnder det för att skapa mer symmetriska band med sin publik. FrÄgestÀllningar berör vilka mönster som finns i kommunikationen och hur interaktionerna mellan företagen och de som kommenterade ser ut. Metod och teori: En kvantitativ innehÄllsanalys och en kvalitativ textanalys har anvÀnts i uppsatsen. Materialet bestÄr av Facebook-inlÀgg frÄn respektive företag, samt tillhörande kommentarer. Dessa har analyserats med hjÀlp av teorier inom kommunikation, marknadsföring, retorik samt tidigare forskning kring inlÀgg företag lÀgger upp pÄ Facebook och hur det pÄverkar lÀsarens beteende.

1 NĂ€sta sida ->